MOSIU

MOSIU

وبلاگی ساده ولی پرمحتوا
MOSIU

MOSIU

وبلاگی ساده ولی پرمحتوا

نگاهی گذرا به تاریخچه آی‌مک‌ (iMac) اپل




iMac های ساخت شرکت اپل همواره از محصولاتی بوده‌اند که در دنیا طرفداران زیادی برای آن‌ها وجود دارد، کامپیوتر‌های رومیزی و خوش‌ساختی که قدرت زیاد آن‌ها سبب شده است افرادی که به صورت حرفه‌ای با کامپیوتر‌ها سروکار دارند این محصول اپل را به عنوان ابزار اصلی خود انتخاب کنند. در این بخش به تاریخچه این محصول دوست داشتنی می‌پردازیم.


شرکت اپل وجود iMac در سری محصولات خود را به نوعی مدیون جانی آیو، طراح با تجربه و نوآوری است که با ورودش به شرکت اپل به عنوان یک طراح ساده، پروژه ساخت iMac را پایه‌گذاری کرد که مورد توجه استیو جابز، مدیر وقت شرکت اپل قرار گرفت.

1998: سال 1998 را می‌توانیم تولد iMac بدانیم، اولین نسل این محصول با نام G3 روانه بازار شد. طراحی این محصول در ابتدا بسیار متفاوت از آن‌چه امروز شاهدش هستیم بود. صفحه نمایش 14 اینچی از نوع CRT و پردازنده‌ی نسبتا قوی (البته در آن زمان)  powerPC از جمله مشخصات این محصول اولیه به شمار می‌روند. iMac G3 در رنگ‌های بسیار متنوعی روانه بازار شد.

G3-iMac

2002: پس از فروش موفقیت‌آمیز G3، مهندسان شرکت اپل نسل بعدی این محصول را با تغییرات بسیار وسیعی نسبت به نسل قبل و با نام G4 روانه بازار کردند که به نوعی محصول انقلابی به‌شمار می‌رفت. این محصول در اندازه‌های 15، 17 و 20 اینچی روانه بازار شد، اپل در این رایانه رومیزی از صفحه نمایش‌های LCD استفاده کرد که همین عامل باعث کم حجم شدن G4 نسبت به G3 شد.

iMac-G4

 

2002: اپل در همین سال علاوه بر G3 محصولی با نام eMac را نیز روانه بازار کرد که تلفیقی از G4 و G3 به‌شمار می‌رفت، چرا که سخت‌افزار این محصول مانند آن‌چه در G4 شاهدش بودیم در کنار هم قرارگرفته بودند و طراحی بیرونی آن نیز  مانند G3 بود و از نمایشگر CRT بهره می‌برد. البته اپل این محصول را مناسب برای مکان های آموزشی شامل مدارس ، دانشگاه ها و مراکز اداری تولید کرده بود. نسخه‌های بهبود یافته eMac طی سال‌های 2003 تا 2005 روانه بازار شدند.

eMac

 2004: اپل در این سال iMac G5 را روانه بازار کرد، ما در این محصول شاهد طراحی دوباره iMac ها بودیم ، برای اولین بار آلومینیوم بدنه اصلی iMac هارا تشکیل دادند. طراحی iMac G5 شباهت بسیار زیادی به نسل‌های جدیدتر iMac ها دارد، دوربین مکالمه تصویری نوآوری اپل در ساخت G5 به شمار می‌رود. این محصول در اندازه‌های 17 و 20 اینچی روانه بازار شدند و تا سال 2006 تولید آن‎‌ها ادامه پیدا کرد.

اپل در این نسخه پردازنده اینتل را جایگزین PowerPC کرد که تا امروز هم این روند ادامه دارد.

imac-g5

2007: با رشد روزافزون این محصول در بین کاربران، اپل iMac هارا زیباتر و قدرتمندتر از قبل معرفی کرد، نازک‌تر شدن، کیفیت ساخت و قدرتمندی هر چه بیشتر نسبت به نسل‌های قبل از مواردی هستند که در اولویت این غول دنیای تکنولوژی قرار گرفتند. بدنه‌هایی با کیفیت از جنس آلومینیوم به همراه طراحی ساده اما بی‌نقص به نوعی دنیای جدیدی را به  تولید کنندگان قطعات کامپیوتری معرفی کرد.

iMAC-2007

2012: بین سال‌های 2002 و 2004 ، اپل بازنگری دوباره‌ای در طراحی این محصول انجام داد، iMacها به باریک‌ترین حد ممکن رسیدند. با وجود باریک شدن آی‌مک، قدرت آن نسبت به نسل‌های قبل چندین برابر افزایش پیدا کرد. اپل در نوع صفحه نمایش iMac ها تجدید نظر کرد و LED را به خانواده‌ی iMac اضافه کرد. محصولات جدید اپل در اندازه‌های 21.5 اینچ و 27 اینچ (به صورت سفارشی) تولید شدند.

در این نسخه هنوز بخش مرکزی بدنه در پشت دستگاه کمی کلفت‌تر از سایر نقاط بود تا بتوان در آن تراشه اینتل را جای داد، اما بدنه در بخش‌های کناری نسبت به نسخه قبلی بسیار باریک‌تر شد.

iMac-2012

 2014:  مدتی پیش  اپل اخرین نسل از iMac هارا ( از ابتدا تا کنون) معرفی کرد، طراحی کلی این محصول تفاوت زیادی با نسل قبل ندارد تنها برتری آن قوی‌ترشدن و استفاده از صفحه نمایش با کیفیت Retina 5K  است. نمایشگر فوق العاده با کیفیتی که رزولوشن 5120 در 2880 را به کاربر عرضه می‌کند.

iMAC-2014