IP-TV یا تلویزیون با پروتکل اینترنت به عنوان یکی از سرویسهایی که لازمه ارائه آن وجود زیرساخت باند وسیع است، در حال تبدیل شدن به یکی از جذابترین سرویسهای مخابراتی است.
این سیستم در واقع یک پدیده جهانی است که فرصتی را برای شرکتهای مخابراتی جهت استفاده بهتر از زیرساختهای خود به منظور ارسال ویدئو و محتوای دیجیتال روی شبکههای IP فراهم کرده است.
در کشور ما هم ارائه این سیستم که از طریق کابل مخابراتی قابل دریافت است در حال برنامهریزی است. به گفته مسوولان شرکت مخابرات، این سیستم امکانات متعددی در اختیار کاربران و مخاطبان قرار میدهد. چرا که با وجود این سیستم، علاوه بر شبکههای سراسری و استانی، میتوان به فیلمها و سریالهای قدیمی و جدید (ویدئوکلیپها) و حتی خدمات اینترنتی دسترسی پیدا کرد.
نکته جالب این که با تلویزیونهای معمولی هم میتوان از این سیستم استفاده کرد. تنها کافی است در کنار تلویزیون دستگاه «set top box» که از طریق مخابرات تمام خدمات را دریافت میکند، نصب شود.
IP-TV سیستمی را توصیف میکند که در آن با استفاده از پروتکل اینترنت روی یک زیرساخت شبکه خدمات تلویزیون دیجیتال ارائه میشود که این خدمات میتواند توسط یک اتصال پهنای باند وسیع در اختیار کاربر قرار گیرد. از مزایای استفاده از سیستم دیجیتال IP-TV میتوان به افزایش کیفیت، حتی درخصوص فیلمها و سریالها اشاره کرد.
IP-TV اگرچه برای ما جدید است، اما چند سالی است که در سطح جهان مطرح شده و بسرعت در حال فراگیر شدن است. به طوری که در حال حاضر از 13 کشور آسیای شرقی 7 کشور این سیستم را راهاندازی و به کاربران ارائه کردهاند. در نقاط دیگر جهان نیز بسیاری از سرویسدهندگان باند وسیع ارائه سرویسهای تلویزیونی را روی شبکههای IP آغاز کردهاند. همچنین ارائه IP-TV در کشورهای مختلف قاره اروپا هم مدتی است آغاز شده است.
در چنین شرایطی به نظر میرسد گسترش زیرساختهای باند وسیع و شبکههای مبتنی بر IP و فشار بازار و رقابتیتر شدن فضا از یکسو و حرکت سرویسها و تقاضای مشترکان به سمت همگرایی دیجیتالی از سوی دیگر، به تسریع این روند دامن میزند.
البته در میان تمام شبکههای مبتنی برIP ، به نظر میرسد IP-TV میتواند با بهرهگیری از نقاط قوت و مزایای ذاتی خود نظیر آشنایی طولانی مدت مردم با تلویزیون و گسترش روزافزون شبکههای دسترسی باند وسیع به یکی از محبوبترین و گستردهترین سرویسهای عصر دیجیتال تبدیل شود.
این غول اینترنتی تا به امروز برای مرکز جدیدش زمین هایی در هنگ کنگ , تایوان و سنگاپور خریداری کرده است.
گوگل قصد دارد این ساخت و ساز را در یک تا دو سال اینده به پابان برساند,اما هنوز تاریخ شروع خاصی بیان نکرده است.
با
توجه به این گزارش انتظار میرود هزینه خرید زمین و ساخت مراکز خریداری شده
در تایوان و هنگ کنگ هرکدام بیشتر از صد میلیون دلار باشد,اما هنوز برای
سنگاپور اطلاعاتی ارایه نشده است.
گوگل روز چهارشنبه گفت: روزانه
بیشترین افراد انلاین در این سایت از اسیا هستند بنابراین ساخت مراکز در
این مناطق سرمایه گذاری بالایی برای این شرکت خواهد داشت.