MOSIU

MOSIU

وبلاگی ساده ولی پرمحتوا
MOSIU

MOSIU

وبلاگی ساده ولی پرمحتوا

راهنمای ورود به Safe Mode در Windows 8


استفاده از محیط Safe Mode برای عیب یابی و برطرف کردن برخی اشکالات در ویندوز یکی از پرطرفدارترین و پر استفاده ترین امکانات ویندوز می باشد.
این محیط در ویندوز ۸ تغییرات اساسی داشته و با نام Automatic Repair Mode شناخته می شود. حالا اگر نیاز به حالت Safe Mode داشتیم چه کاری انجام دهیم؟



کلید F8 کاربر را وارد محیطAutomatic Recovery Mode می کند. حالت Safe Mode در یکی از بخش های زیرین Recovery Option قرار گرفته که می توان با کلید ترکیبی Shift+F8 به آن دسترسی پیدا کرد.



بوت کردن در Safe Mode در Windows 8

با نگه داشتن کلید Shift و زدن چند باره F8 وارد بخش Recovery mode خواهید شد.

بر روی کلید Troubleshoot کلیک کنید

حالا Advanced Options را انتخاب کنید

Now choose the Windows Startup Settings option, by the looks of things we were never meant to find Safe Mode.

اکنون گزینه Windows Startup Settings را بزنید. می بینید که تا اینجا اصلا به ذهن کسی خطور نمی کرد برای دستیابی به Safe Mode باید این مرحله ها را طی می کردیم!

در نهایت گزینه Restart را بزنید

تازه خواهید دید که وقتی رایانه reboot می شود شما همان محیط آشنای ورود به Safe Mode را خواهید دید.


ورود به Safe Mode از داخل Windows 8!

راه دومی نیز وجود دارد البته این بخش نیاز دارد که ویندوز شما بتواند بالا بیاید! Win+R را بزنید. در محل ظاهر شده msconfig را نوشته و Enter را بزنید

بر روی تب Boot رفته و گزینه Safe Boot را انتخاب کنید

در اینجا می توانید حالت Safe Mode را نیز انتخاب کنید

Minimalحالت عادی و همیشگی

Alternate Shell این بخش فقط حالت Command Promt را فعال خواهد کرد

Network محیط Safe mode را به همراه شبکه فراهم خواهد کرد

در این مرحله پس از بوت کردن وارد Safe Mode خواهید شد

با توجه به اینکه بوت شما در حالت Safe mode است همیشه بعد از روشن کردن رایانه به این وضعیت خواهید رفت. برای غیر فعال کردن این حالت، یاید دوباره به msconfig رفته و Safe Boot را از حالت فعال بردارید.

در نهایت رایانه را Restart کنید

ترفند استفاده از آپدیت آفلاین و فعال سازی دکمه Edit نود32


 

روش استفاده و به روز رسانی NOD32 و Smart Security نسخه 3 و 4 و 5 و 6 و 7 و 8 :

1- فایل قرار داده شده روی سایت را دانلود کرده و از حالت فشرده خارج کنید.

2- فولدر ESET_UPD_Softgozar را در ریشه یکی از درایوها مانند C کپی کنید.

3- در داخل آنتی ویروس NOD32 و یا Smart Security دکمه F5 را بزنید تا به تنظیمات بروید.

4- به قسمت Update‌ بروید.

5- بر روی Edit کلیک کنید.

6- مسیر فایلهای Update مانند C:\ESET_UPD را وارد کرده و بر روی  Add و سپس OK و دوباره OK کلیک کنید.

7- در داخل برنامه و در قسمت Update‌ بر روی Update Virus Signature database کلیک کنید.

8- برنامه بدون مشکل و به روز می شود.

 

روش فعال کردن دکمه Edit در نسخه های 5 به بعد:

برای ورود به Safe Mode قبل از بالا آمدن ویندوز چند بار کلید F8 را بزنید. برای ورود به رجیستری دستور regedit را اجرا کنید.

در حالت Safe Mode به این کلید در رجیستری بروید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\ESET\ESET Security\CurrentVersion\Info

و مقدار PackageFeatures  را طبق جدول ذیل تغییر دهید:

نسخه

محصول

مقدار PackageFeatures

5

NOD32 Antivirus

1

Smart Security

1

6

NOD32 Antivirus

20

Smart Security

51

7

NOD32 Antivirus

24

Smart Security

54

8

NOD32 Antivirus

24

Smart Security

54

با این کار دکمه Edit فعال شده می توانید مسیر فولدر آپدتهای آفلاین را به آن بدهید و یا از سرور آپدیت نود32 در سایت EsetUpdate.ir استفاده نمایید.

این فایل هم NOD32 و هم Smart Security را در کلیه نسخه‌های 3.x و 4.x و 5.x و 6.x و 7.x و 8.x به روز می‌کند.

برای رفع مشکل نارنجی شدن آیکون آنتی ویروس، در تنظیمات نرم افزار به قسمت System Updates بروید و آن را بر روی No Updates قرار دهید.

صفحه آبی که به ریستارت منتهی میشود! (Blue Screen of Death)


به احتمال بسیار قوی همه کاربران سیستم عامل ویندوز در همه نسخه های آن حداقل برای یکبار این موضوع را تجربه کرده اند. تجربه دیدار غیر منتظره یک صفحه آبی با نوشته های غریب، و Restart شدن سیستم. این صفحه آبی مخوف با عنوان Blue Page یا Blue Screen of Death شهرت گرفته است. اما دلیل ظاهر شدن یکباره این شبح چیست؟

بسیاری از کاربران و برخی از آنها به کرات با صفحه Blue Page روبرو شده یا میشوند. این صفحه معمولا در هنگام کار با برخی از نرم افزارها یا در شرایط خاصی از سوی سیستم عامل نمایش داده میشود که معنای کلی بروز یک خطای اساسی و بحرانی در سیستم است. اما سوال اساسی اینجا است که دلیل بروز این خطا چیست؟

بسیاری بر این باور هستند که BP یا همان Blue Page به دلیل عدم توان سخت افزار (معمولا RAM) برای تحمل بار نرم افزار یا نرم افزارها رخ میدهد. در نتیجه جایگزین کردن سخت افزارها (حتی گاهی باتری Mother Board) راه حل رفع این مشکل است.

اما در وهله نخست، این مشکل ارتباطی با سیستم شما ندارد، بلکه مربوط به سیستم عامل شما میشود. به این معنی که بروز یک اختلال در کار سیستم عامل منجر به ایجاد این مشکل میشود. 

اما سوال اینجا است که اگر این مشکل با سیستم عامل های متفاوت همچون XP و Vista تجربه شود، چطور؟ در این صورت مشکل از بخشی از کد در نرم افزاری است که شما از آن استفاده میکنید. اطلاعاتی که در این صفحه آبی به شما نمایش میدهد، بیان میکند که مشکل از کجا ناشی شده است:

جریان آنچه به اصطلاح به آن Blue Page میگویند، چیست؟

قسمتی از صفحه که مشکل اصلی در آن ذکر شده، خط دوم از توضیحات در صفحه آبی است. خط اول توضیحی شبیه به این دار که بروز مشکلی در ویندوز منجر به Shut Down شدن سیستم برای جلوگیری از ورود آسیب شده است. سپس خط دوم که در تصویر فوق مشخص شده، مشکل اصلی را گزارش میکند.

اگر این خط به نام دقیق یک برنامه اشاره کرده باشد، کافی است که برنامه را یکبار Uninstall و مجددا نصب کنید. این کار به احتمال بسیار زیاد مشکل را حل میکند. اما اگر این خط به نام برنامه خاصی اشاره نکرده باشد، باید خط دوم را یادداشت کرده و در گوگل آن را جستجو کنید.

برای مثال اگر خط دوم اشاره به مشکلی از این دست دارد: driver_irql_not_less_or_equal جستجوی آن در گوگل این نتیجه را میدهد که یک درایور در نرم افزار در حال اجرا به آدرس دقیق ارجاع نمیدهد. در نتیجه وقتی ویندوز به دنبال آن میگردد، به سادگی آن را نمیابد. 

در نتیجه خبر خوب این است که لازم نیست به دنبال سیستم جدید یا سخت افزار جدید باشید. اما خبر بد این جا است که با توجه به اطلاعات ارائه شده در صفحه آبی، ممکن است لازم باشد یک برنامه، چند برنامه و یا حتی خود ویندوز را از ابتدا نصب کنید.


چرا ماکروسافت ویندوز جدید را 9 نامگذاری نکرد ؟


خیلی از عاشقان ویندوز پس از شنیدن نام 10 ، چشمانشان گرد شد! چرا باید ویندوزی که در نسخه قبل 8 نام داشت ، حالا 10 نام بگیرد ؟ یکی از توسعه دهندگان ویندوز ادعا میکند که دلیل این نامگذاری را بسیار خوب میداند. او میگوید اگر ماکروسافت ویندوز را 9 مینامید هنگام برنامه نویسی توسط کد های قدیمی ، اشتباهی صورت میگرفت به طوری که برنامه فکر میکند منظور شما از 9 ، نسخه 98 ویندوز است. همینطور مثالی برای برنامه نویسان حرفه ای ویندوز به صورت زیر بیان کرده است :

if(version.StartsWith("Windows 9"))
{ /* 95 and 98 */ } else {

ماکروسافت به فکر آینده اپلیکیشن ها و نرم افزار های ویندوز است ، این دلیل خوبی برای تغییر طرز نام گذاری برای این سیستم عامل است. اما باید منتظر دلیلی قانع کننده تر از ماکروسافت به صورت رسمی باشیم.

ویندوز 10: بازگشت منوی استارت با یکپارچگی تمام عیار


مایکروسافت در هفته اخیر یک به روزرسانی عمده در سیستم عامل رومیزی خود داشت. مایکروسافت طی کنفرانس سالانه خود برای ارائه نسخه جدید سیستم عامل ویندوز، یک پرش بلند به ویندوز جدید خود تحت عنوان ویندوز 10 (Windows 10) را تجربه کرد. در بررسی جزئیات همراه ما باشید!

بسیاری از کاربران نام ویندوز 10 را "بازگشت منوی استارت" نهاده اند، زیرا از نظر بسیاری از منتقدین ساختاری مدرن طراحی سیستم عامل ویندوز در نسخه جدید با برخی از ویژگی‌های مورد علاقة کاربران در نسخه های قبلی ادغام شده است تا بهترین تجربه کاربری را برای کاربران به ارمغان بیاورد. یکی از نکات دیگر که در طراحی سیستم عامل جدید ویندوز ارائه شده است یکپارچه‌سازی تجربه کاربری سیستم عامل است. مایکروسافت در نسخه جدید سعی کرده است تا تمامی پلت فرم‌های مختلف را با یکدیگر ادغام نماید تا نیازی به کوچ کردن به نسخه‌های مختلف یک نرم‌افزار خاص به هنگام استفاده از گجت های مختلف و دستگاه های گوناگون مانند تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر های رومیزی مختلف وجود نداشته باشد.

شاید از نظر تکنیکی اتفاقات رخ داده و بروزرسانی های ارائه شده در سیستم عامل ویندوز 10 برای کاربران بسیار کارا و مورد استفاده باشد، اما از نظر بسیاری از منتقدین استفاده سیستم عامل ویندوز از برخی ویژگی‌هایی که پیشتر آنها را ترد کرده بود (مانند منوی استارت) یک عقب گرد محسوب می‌شود. اگرچه شاید هنوز برای نتیجه‌گیری اندکی زود باشد زیرا ما هنوز سؤالات زیادی داریم که پاسخی برای آن‌ها نیافته‌ایم. از نظر فنی استفاده کاربران سیستم عامل‌های نسخه‌های مختلف یک عامل منفی در پیشرفت نرم‌افزاری شرکت‌هایی تکنولوژیکی محسوب می‌شود زیرا این امر سبب می‌شود تا طراحان نرم‌افزار برای تولید یک محصول خاص لازم باشد تا کلیه نیازهای کاربران سیستم عامل‌های مختلف را که ممکن است از نسخه های قدیمیتر استفاده می‌کنند را لزوما در نظر بگیرد.

در طرف دیگر شاهد همکاری تنگاتنگ شرکت‌های IBM و Apple هستیم که قصد دارند دست در دست یک پلت فرم یکپارچه برای برای فعالیت هماهنگ میان iOS و مکینتاش ایجاد کنند. به نظر میرسد از این نقطه نظر Apple یک قدم از مایکروسافت جلوتر است زیرا از پیش، قدم هایی را در این وادی نهاده. برای مثال پروژه Continuity آغاز این اقدامات بود که سبب شد تا کاربران iOS و مکینتاش پس از کار با هر اپلیکیشن در محیط مکینتاش بتوانند کار خود را بر روی پلت فرم موبایل بدون تغییر پی بگیرند.